سند تک برگی چیست و صادر شدن آن چه میزان زمان نیاز می باشد؟

 

هم اکنون در شرایط فعلی زمین و املاک، از با ارزش ‌ترین و مهم ترین دارایی‌ های هر شخصی محسوب می گردد و سند مالکیت آن ملک یا زمین مصداق بارز معتبر ترین و امن ترین مدرک هویتی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. حدود چند سال است که که موضوع تعویض و تغییر حالت سند های قدیمی با سند های جدید که از آن ها با عنوان تک برگ ذکر می شود ارائه و در حال انجام می باشد ؛ سند های منگوله‌ دار که در قدیم از ارزش خاصی بر خوردار بود در حال حاضر به سند تک برگی طی مراحل خاصی تبدیل می گردند که هر کدام ویژگی های مختص خود را دارند. تبدیل نمودن سند قدیمی و دریافت نمودن سندهای جدید یا همان سند تک برگ کار بسیار پیچیده و سختی نیست و مراحل این تبدیل نسبت به سایر امور های اداری کار بسیار آسان تری می باشد.

 

مراحل تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

 

با مشاهده مطالبی که در ادامه موضوع برای شما توضیحشان را قرار میدهیم به خوبی متوجه خواهید شد که جهت انجام دادن این تغییر جدید در سندهای ملکی قدیمی که در اختیار دارید، می بایست چه اقداماتی و مراحلی را انجام دهید تا سند تک برگ برای ملک یا زمین شما صادر گردد. این مورد را به خاطر بسپارید که هم اکنون که این مطلب را مشاهده می کنید پروسه تبدیل سندهای قدیمی به سند تک برگی موردی اختیاری می باشد و در حال حاضر برای انجام آن اجباری از سوی مراجع مورد نظر در نظر گرفته نشده است؛ به همین علت قبل از اینکه مدت زمانی برای انجام نمودن آن تعیین گردد و صف های طولانی و در نوبت ماندن و معطلی چندین روزه در نوبت‌ های اداره‌ ها و دفاتر ثبت جهت اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران به وجود آید بهتر است هر چه زودتر جهت تبدیل نمودن سند ملکی قدیمی های خود به سند تک برگ جدید مراحل مورد نظر را انجام دهید تا مشکلی در آینده برای شما به وجود نیاد.

 

قدم نخستین مراجعه نمودن به دفاتر ثبت برای اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران

در این هنگام دو حالت وجود خواهد داشت؛ یا شما یک سند منگوله‌ دار قدیمی در اختیار دارید و قصد دارید سند تک برگی جدید برای خود دریافت کنید و حالت دوم اینکه یک ملک جدید خریداری کرده اید و می بایست سند آن را را با به نام خود تنظیم کنید. در حالت اول که در بالا به آن ذکر شد احتیاجی به رفتن به دفاتر ثبت نمی باشد و می بایست در این حالت مستقیم به اداره ثبت املاک مراجعه نمایید در صورتی که در حالت دوم می بایست در گام نخست به یکی از دفاتر ثبت‌ اسناد مراجع کرده و در آنجا اقدام اولیه را انجام دهید.

 

در زمان معامله نمودن یک ملک یا زمین با هر نوع کاربری ‌ای که آن داشته باشد اولین اقدام پس از توافق‌ های مورد نظر بین 2 طرف معامله می بایست به یک دفتر ثبت ‌اسناد رسمی مراجعه نموده تا معامله مورد نظر در این دفتر ثبت و تنظیم گردد. هم شخصی که خریدار می باشد و هم فروشنده ملک مورد نظر می بایست هر دو در دفتر ثبت حضور داشته باشند و مدارک هویتیشان را همراه خود داشته باشند. چنانچه که مالک یک ملک از اشخاص حقوقی باشند شماره ثبت حقوقی ملک مورد نظر و سایر مدارک مورد نیاز و ذکر شده در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند مورد نیاز می باشد.

 

اقدام دوم استعلام سند قدیمی

دفاتر ثبت اسناد رسمی می بایست پیش از اینکه جهت انتقال سند دست به اقدامی بزند، لیستی از استعلام‌ ها را از فروشنده یا به عبارت بهتر صاحب فعلی سند مورد نظر دریافت نماید. اولین استعلام مرتبط با سند انجام می گیرد. استعلام ذکر شده از جانب خود اداره‌ ثبت و به شیوه مکانیزه انجام می‌گردد. تا برسی و دریافت این جواب استعلام مورد نظر دو روز کاری زمان نیاز هست تا این مورد انجام گردد.

 

پس از دریافت نتیجه استعلام مورد نظر دفتر ثبت اسناد مشاهده و برسی می کند که آیا ملک یا زمینی که قصد از فروش آن را دارند به فرد دیگری فروخته شده است یا خیر یا نه و به علاوه مورد دوم آیا سند ملکی مورد معامله در رهن بانک جهت دریافت وام و یا ضمانت در دادگاه جهت اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران بازداشت می باشد یا خیر. سند هایی که در گرو بانک جهت ضمانت می باشند و یا سند در دادگاه جهت آزاد نمودن فرد زندانی و این قبیل موارد. تا قبل از آزاد نکردن سند ملکی مورد نظر آن این گونه ملک ها قابل معامله نیستند. قائدتا در این هنگام سند جدیدی هم برای این افراد صادر نمی گردد و می بایست در دادگاه یا بانک جهت آزاد نمودن سند ملکی خود اقدام نمایند.

 

اقدام سوم تسویه حساب شهرداری

سندی که به فرد دیگری انتقال یابد و در واقع مورد معامله قرار گیرد می بایست از قبل بدهی ‌های ملک خود را با شهرداری به صورت کامل تسویه کرده باشد. یکی از مدارک مورد احتیاج جهت این مورد که این تسویه حساب ها به صورت کامل انجام شده است، دریافت گواهی پایان‌‌ کار شهرداری می باشد. این گواهی این مورد را بیان می نماید که خانه یا ملکی که قصد انتقال آن وجود دارد عوارض و مالیات خود را پرداخت نموده و سند آن هیچگونه مشکلی جهت انتقال به فرد دیگری را ندارد.

 

گواهی دوم که در مورد املاک قصد معامله و انتقال آن به شخص دیگری وجود دارد مورد نیاز می باشد، ارائه نامه از سازمان نوسازی می باشد و تعیین تکلیف کاربری آن می باشد که آیا ملک مورد نظر تجاری می باشد یا مسکونی یا اداری و… . ملک‌های تجاری و صنعتی به علاوه دریافت نمودن بر این دو گواهی، می بایست نامه سازمان تأمین اجتماعی جهت تسویه حساب با این سازمان را هم در زمان انتقال یا خرید ملک مورد نظر همراه خود داشته باشند.

 

اقدام چهارم انتقال سند در دفتر

در صورتی که تمامی گواهی ها و نامه های تسویه حساب ها با ارگان هایی که ذکر شد دریافت شده و هر دو طرف معامله جهت خرید یا فروش ملک مورد نظر به توافق 2 جانبه دست پیدا کردند.

 

مدارک مورد نیاز دریافت شده است و همه‌‌ موارد جهت انتقال مالکیت ملک مورد نظر مهیا می باشد. نقل و انتقال سندهایی که دفتر چه‌ای می باشند در داخل خود دفتر چه ثبت می گردند. در صورتی که در مورد سند های تک ‌برگی به این صورت نمی باشد و سند جدید تک برگ برای مالک جدید مجددا صادر می گردد. در هر صورت نقل و انتقال در صورت انتقال سند بعد از تعیین زمان مورد نظر در داخل سند دفتر چه‌ای همه موارد ثبت می گردد. دفتر ثبت اسناد به‌ شیوه ی مکانیزه نقل و انتقالات انجام شده را ثبت و به اداره ثبت ناحیه مربوطه ارسال می نماید.

 

هم اکنون می بایست با با همراه داشتن سند قدیمی وارد اداره ثبت شوید تا امکان این رو داشته باشید که سند جدید را دریافت نمایید.اشخاصی که تاکنون خرید و فروش انجام نداده اند و هنوز سند قدیمی در اختیار دارند، از این قسمت و پس از آن جهت دریافت سند جدید می بایست اقدامات لازم را انجام دهند.

 

اقدام پنجم مراجعه به اداره ثبت

زمان آن فرا رسیده است که به اداره ثبت منطقه مورد نظر مراجعه کرده و جهت دریافت نمودن سند تک برگی مورد نظر ملک یا زمین مد نظر معامله در خواست خود را ثبت کنید. اداره ثبت املاک در شهرهای گوناگون قرار گرفته می باشد و در شهرهای بزرگی مثل تهران هم چند اداره ثبت جهت مراجعه افراد در چند نقطه از شهر قرار گرفته است.

 

ابیتدا می بایست فرم درخواست مورد نظر با دقت کافی پر نمایید. توجه نمایید که اطلاعاتی که در فرم دریافتی وارد می‌نماید می بایست اطلاعات درستی و صحیحی باشد بدین خاطر که یکی از خصوصیات پر کردن سند استفاده نمودن از فرم مربوطه می باشد. چنانچه قصد فروش و انتقال ملک یا زمین جهت اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران را نداشته باشد و فقط جهت تبدیل نمودن سند دفترچه ‌ای به سند تک برگی درخواست کرده باشید این اولین قدم شما در این مسیر می باشد.

 

تسویه حساب‌های شهرداری و استعلام سند ملکی مورد نظر هم بعد از ارائه در خواست مورد نظر در اداره ثبت محل سند انجام می گیرد.

 

اقدام ششم ارائه سند مالکیت قبلی

چه جهت نقل و انتقال سند مالکیت و همچنین جهت تبدیل نمودن سند دفترچه‌ای به سند تک‌ برگی، می بایست اصل سند مالکیت قبلی ملک یا زمین به اداره ثبت ارائه تحویل داده شود، چنانچه موارد ذکر شده تحویل اداره ثبت نگردد سند جدید تک برگ به شما تعلق و ارائه نمی گردد. چنانچه سند منگوله ‌دار شما گم شود، یا به هر علت دیگری غیر قابل استفاده گشته باشد می بایست پیش از اقدام جهت تک برگی کردن سند مورد نظر، جهت دریافت نمودن سند المثنی جهت اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران مراحل جداگانه ای طی نمایید.

 

دریافت نمودن سند المثنی هم مراحلی جداگانه و پروسه دیگری دارد که این امکان را دارید جهت اقدام این مورد از کارمندان اداره ثبت مربوطه سوالات خود را مطرح نمایید. اطلاعات  مرتبط به نقل و انتقال سند در سندهای تک برگی وارد نمی گردد و فقط تنها مواردی که در سند های تک‌ برگی قید می گردد مشخصات مالک جدید آن ملک می باشد. ذکر این مورد هم خالی از لطف نمی باشد که در این سند جای مشخصی هم جهت رهن یا ضمانت و یا حتی اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران و سر قفلی ملک  در قسمت انتهایی و در پشت صفحه اصلی سند قرار گرفته است.

 

اقدام هفتم پرداخت هزینه‌ها و مدارک

سایر مدارک مورد نظر خود را هم می بایست تکمیل نمایید؛ از مدارک هویتی خود گرفته و شخص دیگر معامله تا قبض تلفن ثابت ملک مورد نظر می بایست جهت ارائه با اداره مربوطه همراه خود داشته باشید.

 

ارائه قبض تلفن یکی از مدارک پر اهمیت و مهمی می باشد که چنانچه آن را فراموش نمایید می بایست در نوبت دیگر و روز دیگر مجددا جهت دریافت سند تک برگی جدید اختصاص دهید و یا سریعا آن را تهیه نموده و به اداره ثبت تحویل دهید؛ آدرس دقیق ملک و کد پستی آن از جمله مواردی می باشد که اثبات و قطعیت آن را قبض تلفن ملک مورد معامله جهت دریافت سند تک برگ مشخص می نماید.

 

کروکی ملک یا زمین مورد معامله هم می بایست همراه خود داشته باشید. مالک فعلی ملک و شخص خریدار می بایست در هنگام دریافت سند تک برگی و همچنین زمان انتقال سند هر دو الزما حضور داشته باشند، همچنین این امکان وجود دارد که شخص سومی با داشتن وکالتنامه قانونی این امکان را داشته باشد به جای شخص دیگری جهت اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران دریافت و معامله سند حضور داشته باشد.

 

اقدام هشتم مراجعه نمودن به اداره پست

جهت رفاه حال مردم و این رفت و آمد افراد به اداره های ثبت کمتر گردد ،هر زمانی که سند جدید آماده گردد اداره پست آن را مطابق آدرسی که قبلا مالک جدید ارائه نموده است ارسال می نماید. چنانچه پیش از آخرین مرحله ‌ها جهت دریافت سند تک برگی مورد نیاز است که به اداره پست منطقه مورد نظر مراجه نمایید و با پرداخت هزینه های مورد نظر و پر نمودن سایر مشخصات.باقی مراحل را به دست اراده پست بسپارید .

 

در گذشته جهت انجام نمودن این کار می بایست از اداره ثبت خارج می شدید و به اداره پست مراجعه می کردید. اما هم اکنون در بعضی از اداره‌های ثبت، باجه های اداره پست هم حضور در آن منطقه دایر می باشند تا اقدامات مرتبط تحویل سند همانجا انجام گردد.در صورتی که اداره‌ های ثبتی که تا به حال جهت متصدی اداره پست باجه ‌ای تعیین نکرده اند.در این مواقع خودشان می بایست این امور را تا قرار گیری باجه پست انجام دهند.

 

قدم نهم و آخرین قدم دریافت سند تک برگی جدید

پس از طی نمودن مراحلی که در بالا به آن اشاره نموده ام هم اکنون سند شما آماده می باشد. جهت تبدیل نمودن سندهای دفترچه‌ای به سند تک برگی حدودا پنجاه روز می بایست صبر نمایید تا سند شما به دستتان برسد. جهت دریافت سند تک برگی ای که قرار می باشد به فرد دیگری انتقال یابد حدودا بیست روز می بایست طی شود تا سند آماده و به دست خریدار برسد. سند شما از جانب مأمور پست به در خانه مورد نظر و به آدرسی که در اداره ثبت به متصدی پست ارائه کرده اید ارسال می گردد.

 

سند جدید فقط به مالک آن تحویل داده میگردد مگر آنکه در هنگام پر نمودن فرم مربوطه به اداره پست، فرد دیگری را معرفی نموده باشید و آن را در فرم مخصوص به اداره پست تحویل داده باشید. چنانچه مأمور اداره پست این امکان را نداشته باشد که آدرسی را که می بایست سند را به آن ارسال گردد یا پیدا نماید، سند به اداره ثبت برگشت می شود و مالک می بایست جهت دریافت آن به اداره ثبت مراجعه نماید.

 

خصوصیات بارز سندهای تک برگی چیست؟

سند های تک برگی همانند سندهای قدیمی به ‌شیوه ی دستی تهیه نمی گردند و روند چاپ شدن آنه به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود. این مورد یکی از بهترین ویژگی های سند تک برگی می باشد.

 

از دیگر مزیت های سند تک برگی می توان به این موارد اشاره نمود که دیگر مشکل بد خط ‌بودن و یا نا خوانا بودن سند و قرار گیری اصلاحات زیاد در پشت سند وجود نخواهد داشت و به راحتی هر چه تمام تر این امکان وجود دارد که موارد قید شده در سند تک برگ را مشاهده نمود. سندهای تک برگی حاوی کروکی دقیق و اطلاعات جزئی‌تری و دقیق تری نسبت به سندهای قدیمی دارند و با وجود این گونه از سندها دیگر مشکلاتی همانند مبهم بودن در متراژ ملک و تعرض به سایر زمین‌ها و املاک صورت نمی پذیرد.

 

سندهای تک برگی به راحتی سندهای ‌منگوله‌ دار، امکان جعل ندارند. هر سند تنها برای یک نفر صادر می گردد. به همین صورت مشکل فرسودگی و از بین رفتن سند و دست به‌ دست شدن این سند ها هم رفع شده است. به علاوه در این سندها موردی از اطلاعات مرتبط به نقل و انتقال ملک قرار ندارد و در نگاه نخستین، بدون مراجعه به اداره ثبت این امکان وجود ندارد که چنین اطلاعاتی را در خصوص ملک یا زمین مورد معامله را متوجه شد. از جنبه دیگر با وارد شدن این اطلاعات در سامانه اداره ثبت اسناد، دسترسی ‌های  اداره‌ای به اطلاعات مورد نظر تمامی این اسناد بسیار راحت انجام می گیرد.

 

هزینه دریافت نمودن سند جدید چه میزان می باشد؟

ریز هزینه‌ های مختلفی جهت دریافت نمودن سند تک برگی مقرر شده می باشد. از گام اولین کار چنانچه از هزینه دریافت پایان کار و تسویه با بیمه تأمین اجتماعی صرف‌ نظر نماییم، جهت استعلام سند می بایست مبلغ ده هزار تومان به دفتر ثبت پرداخت نمایید.

 

هزینه ارسال پست سند جدید به محل مورد نظر توسط اراده پست دریافت می گردد. چنانچه سند شما قبلا در اداره ثبت اسناد به ثبت نرسیده باشد می بایست مبلغی جهت ثبت این سند به اداره ثبت اسناد مورد نظر پرداخت نمایید.

 

کبلغ مورد نظر عدد مشخصی نمی باشد و محاسبه آن از جانب سیستم اداره ثبت انجام می‌گردد. جهت تبدیل سندهای قدیمی به جدید می بایست حدود یک صد هزار تومان و جهت انتقال سند و دریافت نمودن سند جدید با نام خودتان می بایست حدود مبلغ هفتاد هزار تومان مبلغ مورد نظر را پرداخت نمایید.البته این موارد در زمان نگارش این مطلب قرار گرفته و شاید در حال حاضر این مبالغ باز هم دچار تغییر شده باشند.

 

چه مدارکی می بایست در زمان انتقال یا دریافت سند جدید به همراه داشته باشیم ؟

اصل و کپی کلیه مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک یا مالک جدید و مالک قبلی آن اولینسند مورد نیاز جهت دریافت نمودن سند تک برگی جدید می باشد.

 

ارائه و دریافت پایان کار شهرداری، استعلام سند، تسویه‌ حساب با بیمه تأمین اجتماعی جهت املاکی که کاربر آنان صنعتی و تجاری می باشند و دیگر مدارک مورد نیاز می باشد. قبض تلفن ثابت ار ارکان اصلی مدارک محسوب می گردد.به علاوه کروکی دقیق ملک هم مورد نیاز می باشد.

 

اصل سند قبلی ملک می بایست در زمان ارائه درخواست به اداره ثبت تحویل شده باشد. چنانچه وکیل قانونی مراحل تعویض نمودن جهت اجاره سند برای وثیقه زندانی در تهران سند و یا انتقال آن را انجام می دهد می بایست در کلیه مراجعه ‌ها وکالتنامه مورد نظر را همراه خود داشته باشد. فرم تقاضای دریافت سند تک برگی و فرم مرتبط به اداره پست هم از فرم‌هایی می باشند که می بایست در ادامه انجام این کار تکمیل شده باشند. پرداخت هزینه‌های مورد نیاز و ذکر شده در خود اداره‌های ثبت از جانب دستگاه کارتخوان امکان‌پذیر می باشد.ارائه فیش پرداخت این هزینه‌ ها هم مورد نیاز می باشد.

این گروه با هدف ارائه خدمات به جامعه ی حقیقی و حقوقی کشور در زمینه ارائه سند ، وثیقه ملکی به کلیه محاکم و مراجع قضائی شکل گرفته است.

قبول و ارائه مشاوره به خانواده متهمین جهت آزادی زندانی در بندشان از صفر تا صد کار.

معتبرترین و با سابقه ترین ارائه دهنده خدمات اجاره وثیقه و سند ملکی برای وثیقه برای زندانی جهت ارائه به کلیه مراجع قضائی.

کافیست با ما تماس حاصل نمایید تا هر سوالی در هر خصوص وثیقه برای زندانی دارید با ما در میان بگذارید.